.
Biarlah YM Berbicara - Bab 10 3:17 PM

ATUK macam mana, mak?”
“Itu yang kamu tanya? Okey ajalah. Banyak-banyak
benda, itu yang dia sibukkan dulu.”
Aku tersengih. Terlentok ke sofa sambil melekapkan
telefon bimbit ke telinga.
“Ada bawa Atuk jumpa doktor tak?”
“Hish… tak kuasalah mak. Kamu telefon mak ni,
cuma nak tanya pasal Atuk kamu tu ke?”
“Alaaa mak ni. Janganlah marah... nanti tak cun.
Tiya rindu sangat kat Atuk. Tapi, lagi rindu kat mak. Hari tu,
mak juga yang cakap kaki Atuk sakit. Dah elok ke?” Aku
bersuara bersama gelak kecil. Beli jiwa mak aku.
“Hmmm, dah elok dah. Bila Tiya nak balik ni?
Baliklah… boleh jumpa dengan Atuk kesayangan kamu tu.
Bawa sekali dia pergi jumpa doktor.”
Aku senyum. Mak cemburu sebab aku lebihkan

Atuk. Silap aku juga. Ada ke pasal Atuk yang aku tanyakan
dulu pada mak. Sepatutnya tanyalah khabar dia dulu. Tapi,
aku tahu cemburu mak, cemburu manja-manja.
“Entahlah mak. Tiya banyak kerja sekarang ni. Mak
nak tahu tak, Tiya ada berita best ni,” kataku bersungguh.
“Apa dia?”
“Tiya dah jadi secretary, mak.”
Aku mematung seketika. Gelak ibuku riuh di
hujung talian. Mak gelakkan aku? Tak baiknya… Sekurangkurangnya
ucaplah tahniah kat anak kesayangan dia ni. Ini
tidak, baru saja aku buka bicara pasal kerja baruku, dia terus
gelak.
“Kenapa mak gelak pulak? Tiya seriuslah mak. Bos
Tiya lantik Tiya jadi secretary dia!”
“Anak mak jadi setiausaha? Ish… macam manalah
agaknya tu ya?” soal ibuku bersama gelaknya yang tersekatsekat.
“Ni… dah pergi ambil kursus make-up belum ni?
Setiausaha kena pandai make-up, kan? Pakai baju lawa-lawa.
Pandai ke anak mak buat semua tu?” Ibuku mula menyakat.
“Alaaa.. mak ni. Bukan nak ucap tahniah kat Tiya,
gelakkan pulak!” Aku bersuara separuh merajuk.
Sharifah yang sejak tadi memerhatikan aku, turut
tergelak mendengar bicaraku.
“Yalah… yalah… tahniah! Dah tu, kerja lama Tiya
dulu macam mana? Kenapa pulak Tiya yang bos pilih. Tiya
kan bukan belajar jadi setiausaha.”
“Entah… mana Tiya tahu. Kerja lama Tiya sekarang
ni, Sherry yang ambil alih.”
“Pasal bos tu dah berkenan kat Tiya ni, mak cik!”

Tiba-tiba sahaja Sharifah berada di sebelahku,
sambil bercakap dengan nada kuat. Sengaja mahu ibuku
dengar kata-katanya. Tubuhnya aku tolak sambil jegilkan
mata.
Sharifah tersengih sambil terlentok di sebelahku.
“Betul ke apa yang Sherry cakap tu, Tiya?”
“Mana ada mak. Mulut Sherry ni, tak boleh pakailah
mak. Saja nak reka cerita. Mulut tempayan sumbing…”
Ibuku tergelak kecil.
Sementara Sharifah menarik muncung.
“Hmmm, ni… mak nak tanya sikit ni.”
“Apa dia? Ada orang masuk meminang mak ke?
Hmmm… kalau handsome, Tiya setuju aja mak. Dah lama
teringin nak dapat ayah tiri handsome. Tapi, kalau tak
handsome, tak payahlah mak,” sakatku sambil tersengih
panjang.
“Apa pulak nak meminang mak. Nak meminang
kamulah!”
Senyumku mati tiba-tiba. Terdiam. Betul ke?
Janganlah mak! Katakan berita ini cuma gurauan sematamata.
Tapi, suara mak macam serius aja. Bahaya ni!
“Kenapa diam?”
Aku kelu. Gemuruh pun ada. Macam mimpi ngeri
pun ada rasanya ni.
“Pandai pun kamu berhenti menyakat mak ya?”
kata ibuku.
Aku termangu seketika. Ibuku bergurau ke?
“Mak main-mainkan? Tak betul tukan?” soalku
separuh meneka.

“Dah tu, kamu ingat kamu sorang saja pandai loyar
buruk? Mak tak pandai? Mak lagi pandai, kan?”
Fuh! Lega… ingatkan serius ada orang nak
meminang aku. Memang mak lagi pandai! Pandai membuat
jantungku hampir luruh.
“Mak, lawak mak tak menjadi tau. Takut Tiya tadi!”
Aku terjerit marah. Rasa lega dan geram bercampur menjadi
satu. Kini, terdengar gelak kecil daripada ibuku. Perlahan aku
mengurut dada.
“Mak jangan buat macam tu lagi tau. Buat suspen
aja…”
“Kalau ada pun apa salahnya? Umur kamu dah
sesuai kahwin pun.”
“Yalah. Tapi, biarlah Tiya yang beritahu mak, ada
orang nak meminang. Bukannya mak yang kena bagitau Tiya
pulak.”
“Kenapa pulak?”
“Kalau Tiya yang beritahu mak, maknanya orang tu
mestilah pilihan Tiya. Tapi, kalau mak yang beritahu Tiya,
maknanya Tiya tak tahu siapa yang mengada-ada nak
meminang Tiya tu. Sah-sah bukan pilihan Tiya tu. Mana
boleh kahwin dengan orang yang Tiya tak kenal.”
“Ada-ada ajalah kamu ni, Tiya. Ni mak nak tanya
sikit ni…”
“Apa dia?”
“Kamal cakap dekat mak, susahnya nak jumpa
kamu. Kenapa?”
“Apa dia cakap kat mak?”
“Tak ada apa-apa. Cuma dia kata, susahnya nak
jumpa dengan anak dara mak ni. Lama dia kat negeri orang.

Dia balik aja, terus datang ke rumah tanyakan kamu. Masa
kenduri kesyukuran menyambut dia balik hari tu pun, Tiya
tak ada balik. Kenapa susah sangat Kamal nak jumpa kamu?
Sibuk sangat ke kamu ni?”
“Sibuklah juga. Lagipun, Abang Kamal nak jumpa
Tiya buat apa? Tiya bukannya ada apa-apa urusan dengan
dia…” Aku bersuara perlahan.
“Kenapa pula Tiya cakap macam tu? Dia tukan
sepupu Tiya. Adalah halnya dia nak jumpa dengan Tiya. Kalau
susah sangat nak jumpa kat sana, balik ajalah ke kampung ni.
Akhir bulan ni kan ada cuti. Baliklah… Kamal pun balik. Boleh
jumpa dia kat sini.”
“Tak bolehlah mak. Kalau hujung bulan ni, memang
tak boleh. Waktu tu, tempat kerja Tiya buat Hari Mesra
Pekerja. Tiya kena pergi ke Pulau Redang. Tiga hari kat sana.
Tapi, Tiya janji lepas tu, Tiya akan cuba ambil cuti dan balik
jumpa mak. Janji!”
“Hai, sibuk sungguh anak mak ni… mengalahkan
PM!”
Aku tergelak kecil.
“Biasalah mak. Anak siapa ni… anak mak jugakan?”
Aku bersuara separuh riak.
Sharifah di sebelah cuma mencebik.
“Okeylah mak. Nanti Tiya telefon lagi ya. Tolong
cium Atuk untuk Tiya ya. Peluk sekali!”
“Hish! Tak kuasa mak. Jangan nak mengada!”
Aku tergelak. Aku tahu, mak tak suka sangat kat
Atuk aku. Cuma aku saja yang suka kat Atuk sepertimana
Atuk suka kat aku.
“Bagi Atuk makan makanan yang berkhasiat tau.

Okeylah mak... nanti sambung lagi. Nak sembang dengan
bakal menantu mak ni. Dah janji dengan dia ni.”
“Betul ke? Lega mak dengar anak mak dah ada
calon menantu. Ni, boleh buat kenduri kesyukuran ni. Tak
pernah-pernah dengar kawan dengan lelaki, tup-tup dah ada
calon suami ya? Patutlah gabra semacam bila dengar ada
orang nak masuk meminang. Rupa-rupanya dah ada pilihan
hati. Bila nak bawa jumpa mak?”
Aku senyum. Nak bawa jumpa mak? Tiya pun
belum kenal dia lagi mak! “Tak adalah… Tiya main-main
ajalah. Mana ada. Okey mak… miss you. Sayang mak! Nanti
Tiya call lagi ya. Muah… muah!”
“Yalah… assalamualaikum. Jangan lupa…”
“Solat. Tiya ingat tu,” sampukku laju.
“Hmmm… jangan ingat aja, tapi buat-buat lupa
pulak.”
“Ingat. Waalaikumussalam mak. Jangan lupa cium
Atuk untuk Tiya. Okey. Bye… bye…” Talian aku matikan.
Sukanya hati dapat bercakap dengan ibu tersayang.
Hmmm… sekarang masa untuk Charming pula.
Dia sudah berjanji mahu online pukul sembilan. Sekarang
sudah pukul lapan empat puluh lima minit pagi. Lagi lima
belas minit lagi. Tak sabarnya…
“Aku kelakar dengar kau cakap dengan mak kau.
Dari kecil sampai sekarang, asyik Tiya... Tiya…Tiya. Cute pun
ada kau bahasakan diri kau macam tu. Aku panggil kau
macam tu, boleh?” Sharifah bersuara sambil tersengih.
Aku diam. Aku sendiri pun tidak tahu kenapa ganti
nama itu, begitu melekat pada lidahku. Tapi, cuma dengan
ibuku nama itu wujud.

Mataku tajam memandang jam di dinding.
Menunggu detik untuk aku on komputer. Jam di dinding
lebih menarik minatku berbanding bicara Sharifah.
“Lagi lima belas minitlah. Kalau tak sabar sangat,
call ajalah. Bukan susah pun,” Sharifah bersuara.
Mungkin dia perasan kegelisahanku. Aku pandang
wajahnya.
“Suruh jumpa, tak nak. Kan dah susah? Dah angau
semacam. Haiii sampai bila kau nak macam ni, tak tahulah
aku. Kalau dah jumpa, kan senang? Asal rindu aja boleh
jumpa. Boleh tatap muka dia puas-puas. Ini… setakat baca
ayat kat komputer aja, buat apa? Tak pun, setakat dengar
suara aja. Tak realistiklah Diya oiii!”
Aku buat tidak dengar. Sharifah sudah mulakan
syarahannya lagi. Entah kenapa sejak kebelakangan ini,
Sharifah cukup suka memberi motivasi tentang topik itu
padaku. Kadang-kadang naik jelak telinga aku mendengarnya.
“Jumpalah dia Diya. Please…” Syarifah bersuara
lagi.
Aku memandang pelik wajah Sharifah yang seperti
mengharap. Kenapa pula dengan Sharifah ni? Tadi bercakap
ala-ala Datuk Dr. Fadzilah Kamsah. Sekarang dah jadi macam
orang nak pergi uji bakat berlakon pula. Sekelip mata saja
berubah.
“Kau ni kenapa? Ada twist personaliti ek? Tadi
bukan main serius macam pakar motivasi. Sekarang tiba-tiba
tukar jadi primadona pulak?”
Sharifah tersengih.
“Tak adalah. Aku teringin sangat nak tengok muka
Charming tu. Teringin sangat-sangat. Nak kenal sangat

dengan lelaki penyabar macam tu. Mana ada lelaki yang
sanggup tunggu perempuan macam kau ni. Jual mahal.
Eksyen… suka main tarik tali. Pendek kata kalau lelaki
normal, tak adanya dia nak layan kau. Tapi, Charming ni…
tetap setia tunggu sampai hati kau terbuka nak jumpa dia.
Hai… pelik betul perangai lelaki ni. Jumpalah dia... lepas tu,
kenalkan kat aku. Please… Diya. Please… demi aku,
jumpalah dia…”
“Amboi! Baik punya kutuk nampak. Apa dia, jual
mahal? Eksyen? Apa lagi? Suka main tarik tali? Mulut tu dah
buat insurans belum? Kang bersepai kang, tak boleh nak
claim nanti.”
Sharifah tersenyum sambil menutup mulut.
Aku menjeling. Buat-buat marah.
“Janganlah marah. Memang betul pun macam
tukan? Sesungguhnya kebenaran itu memang menyakitkan.
Kan… kan… kan?” Sharifah cuba berlucu.
Aku mencebik.
“Menyakitkan ya? Kalau kena ni, menyakitkan tak?”
soalku sambil mencubit lengan Sharifah.
Sharifah menjerit kuat sambil menarik lengannya.
“Sakitlah!” jeritnya sambil menggosok lengan.
Aku tersenyum puas. Padan muka!
“Habislah Charming nanti,” sempat pula Sharifah
merungut sambil menggosok lengannya.
“Habis kenapa?” soalku pelik.
“Love bite satu lenganlah jawabnya, kalau dia rela
jadi boyfriend kau nanti.”
Aku bulatkan mata mendengar kata-kata Sharifah.

Sharifah tersengih.
“Betullah aku cakap. Kau punya cubit ni, boleh
lebam tahu tak? Macam love bite la tu,” sambung Sharifah
sambil ketawa.
“Kau nak lagi ke love bite aku ni?” soalku sambil
rapat padanya. Bersedia untuk melayangkan satu lagi cubitan
di lengan Sharifah.
Sharifah mengangkat kedua-dua tangannya sambil
menggeleng. “Tak nak! Tak nak! Sakit tau... ni seminggu pun
belum tentu hilang tandanya ni.”
“Dah tu, jangan nak loyar buruk!”
Sharifah tidak menjawab. Dia leka membelek
lengannya yang putih melepak.
Aku turut melihat. Ada kesan merah bekas
cubitanku. Aku menggosok perlahan lengan Sharifah yang
merah. Kasihan pula aku tengok. Memang esok lengan itu
akan lebam.
“Sakit tau,” Sharifah bersuara lagi.
Aku tersengih sambil merapatkan kedua-dua belah
telapak tanganku. Memberi isyarat meminta maaf. Kemudian,
aku berbaring di sofa sambil menonton televisyen yang
terpasang.
“Diya, kau tahu tak?”
“Tak,” jawabku sepatah.
“Memanglah kau tak tahu, sebab aku belum
beritahu.”
“Tahu pun. Dah tu buat apa tanya? Nak cakap,
cakap ajalah.”
Sharifah mendengus perlahan. Dia bersila di sofa

sambil menghadap mukaku. Menghadap telingaku
sebenarnya, sebab mukaku menghadap kaca televisyen.
“Johan cuti…”
Aku kerutkan kening. Johan cuti… Sharifah sibuk
nak ceritakan padaku? Apa kena-mengena dengan aku kalau
pun lelaki itu cuti?
“Kenapa? Selama dia kerja kat situ, dia tak pernah
cuti ke?” soalku buat-buat dungu.
“Kau ni… nak loyar buruk pulak. Tak adalah…”
“Kalau macam tu, apa peliknya kalau dia cuti?
Biarlah dia cuti.”
“Kau nak tahu sebab apa dia cuti?”
“Kenapa?”
“Dia bertunang.”
“Oh… dia tak cakap dengan aku pun!”
“Takkan dia nak cakap dengan kau. Kau pun
bukannya nak layan sangat dia tukan? Lagipun, dia bertunang
sebab frust dengan kau. Takkanlah dia nak cerita kat kau.”
“Mana ada aku tak layan dia? Tak baik kau cakap
aku macam tu tau!” Aku bersuara perlahan. Agak terasa
dengan kata-kata Sharifah itu. Aku layan Johan sama dengan
teman-temanku yang lain. Cuma kurang mesra sebagaimana
hubungan aku dengan teman-teman perempuan. Tapi, itu
tidak bermakna aku sombong.
“Bukan itu maksud aku. Memanglah kau layan dia.
Tapi, bila dia sentuh bab perasaan, bab sayang, bab cinta,
kau terus larikan? Terus tukar topik.”
Aku diam. Kalau itu maksud Sharifah, memang
tidak dapat aku sangkal. Betullah tu. Tapi, apa lagi yang boleh

aku lakukan. Takkan aku nak beri harapan palsu pada lelaki
itu. Kan ke kejam namanya tu.
“Cakap suka, cinta… tapi tup-tup bertunang dengan
perempuan lain. Hmmm lelaki… cakap bagai nak rak,
hakikatnya apa yang dia cakap tu, tak serius pun!”
“Tak baik kau cakap macam tu. Dia bertunang
dengan pilihan keluarga dialah. Dia ada bercerita kat aku. Dia
setuju, sebab dia dah give up dengan kau. Dua tahun dia
tunggu kau. Tapi, tak ada balasan. Lebih-lebih lagi dia tengok
Encik Firdaus pun macam nak rapat dengan kau. Tu yang dia
frust gila tu. Terus tarik diri. Yalah, takkan nak bersaing
dengan bos sendiri pulak. Hmmm… kesian Johan.”
Aku diam. Wajah Sharifah aku pandang lama.
“Kenapa semua orang dah mula gosipkan aku
dengan Encik Firdaus ni? Rimaslah. Aku mana ada apa-apa
dengan dia? Takkan pasal accident hari tu, semua orang nak
lagakan aku dengan dia?” Aku bersuara separuh merungut.
“Bukan nak lagakan. Nak satukan aja. Mana ada
gosip. Ketara sangatlah Encik Firdaus tu macam nak attract
your attention tau. Cuma kau saja. Sama ada tak perasan
atau buat-buat tak perasan. Bertuahlah badan. Kiri, kanan,
depan, belakang… dikelilingi jejaka-jejaka yang merayu cinta
daripada kau.”
“Sherry, jangan nak mengarutlah! Ingat aku ni apa?
Playgirl ke?”
“Aku tak cakap pun macam tu. Aku tahu kau bukan
macam tu. Tapi, hakikatnya memang ramai lelaki yang
menagih cinta kau, kan? Johan, Abang Kamal, Encik Firdaus,
Charming… lepas ni, entah siapalah pulak. Pelik betul aku.
Ilmu apa kau pakai ya? Sampai ramai macam tu peminat
kau.”

Aku mencebik. Tidak rasa gembira mendengar
kata-kata Sharifah itu. Bukan satu perkara yang boleh
dibanggakan pun apabila hidup sering dihimpit rasa serba
salah. Serba salah dengan Johan. Serba salah dengan Abang
Kamal. Namun, aku bersyukur mendengar berita pertunangan
Johan. Sekurang-kurangnya aku tidak perlu lagi rasa serba
salah setiap kali lelaki itu mengajakku berbicara soal hati dan
perasaan. Tidak perlu lagi aku tinggalkan lelaki itu termangu
sendirian tiap kali dia meluahkan rasa cinta dan sayangnya.
Bukan tidak kasihan pada Johan. Tapi, soal cinta, bukanlah
boleh dipaksa-paksa. Sepertimana aku tidak cintakan Abang
Kamal, begitu jugalah aku tidak cintakan Johan. Maafkan aku
Johan!
“Mana ada ramai… Johan ajalah. Abang Kamal tu,
tak boleh pakai punya. Tak makan saman tu. Pandai-pandai
kau reka cerita ya?”
Sharifah mencebik.
Aku tersengih.
“Kau ni, memang susah sangat nak jatuh cinta,
kan?”
Aku sambung sengihku yang belum habis tadi,
sambil kenyitkan mata pada Sharifah.
“Tapi, aku tumpang gembira Johan nak bertunang.
Harap-harap dia bahagia dengan pilihan keluarga dia.” Aku
bersuara lagi. Doa itu ikhlas dari sudut hatiku.
Sharifah cuma tersenyum.
Deringan telefon membatalkan niatku untuk
menyambung bicara. Telefon segera kucapai. Nama
Charming tertera di skrin. Ya Allah…! Aku pandang jam di
dinding. Pukul sembilan suku. Aku lupa temu janjiku! Ini
semua Sharifah punya pasal la!!!

“Apasal gelabah semacam ni?” soal Sharifah hairan.
“Charming... aku lupa nak online la…”
“Laaa… ingatkan apalah tadi.”
Aku tersengih sambil menjawab panggilan
Charming.
“Helo... sorry you. Terlupa… I on PC sekarang!”
Aku bersuara separuh menggelabah.
“Assalamualaikum,” tenang sahaja suara Charming
memberi salam.
Terasa wajahku membahang. Aku tersengih, malu
mendengar Charming memberi salam. Macam sindir aku
saja.
“Waalaikumussalam,” jawabku perlahan.
“Haaa… macam tu la. Ni, main redah aja.”
Aku tergelak kecil.
“Lupa…” jawabku sepatah. Terdengar gelak romantis
Charming. “I on PC sekarang ya?”
“Hmmm… tak payahlah,”
“Kenapa? You marah ke? I betul-betul terlupa ni.”
“No. I tak marahlah. Cuma, bila dah dengar suara
you ni, sayang pula nak letak phone. Tak payah onlinelah.
Kita sembang kat sini aja.”
Aku tersenyum malu. Itu ke sebabnya? Lagilah aku
suka. Bak kata pepatah, pucuk dicita, ulam mendatang.
“Okey…” jawabku bersama senyuman yang cukup
lebar.
Perlahan-lahan aku mengangkat punggung dari
sofa.

Sharifah tesenyum kecil.
“Ooo dengan mak, boleh cakap depan aku ya?
Dengan buah hati, nak nyorok-nyorok pulak,” sakat Sharifah.
Aku tersengih sambil melangkah menuju ke bilik.
Mencari suasana yang lebih tenang untuk berbicara.
“Kenapa kawan you bising-bising tu?”
“Tak ada apa-apalah. Dia cemburu la tu….” Aku
menjawab sambil menolak pintu bilik.

6 comments:

Anonymous said...

sweetnye charming... oh, my prince charming!!!

luvchocsyuds said...

LOVELY STORY

risya said...

really sweet story..
best gler r prince charming 2...
soang yg b'sgguh2 tpi spekah die????
ohw my hero who u r??

Anonymous said...

Damn it! This novel make me in love...

Anonymous said...

aaahhh...!!sweet nyer..hehehe...luv him..!!

Anonymous said...

best nye jalan cerita dye .. charming n firdaus very mysterious..

Post a Comment

Pembelian Secara Online

Anda Boleh membeli secara online melalui ((klik disini))